יום שני, 29 ביוני 2015

סיפורו של מפעל


קיבוץ אילון הנמצא בגליל המערבי הוקם בשנת 1939, במסגרת יישובי חומה ומגדל. במשך השנים חשבו התושבים כיצד לספק עבודה ותעסוקה לותיקי הקיבוץ על מנת שלא יעבדו בעבודת כפיים קשה. כך עלה הרעיון להקים מפעל לייצור פסיפס. בשנות ה60 נרכשו מכונות ניסור אבן- וכך החל מפעל הפסיפס בקיבוץ אילון לרקום עור וגידים.
ההתחלה הייתה מסורבלת, ולקח זמן עד שעובדי המפעל מצאו את הדרך הטובה ביותר לייצר את הפסיפס. 


הרב עובדיה בביקור במפעל


בתחילת הדרך המפעל מנה צוות עובדים קטן, אשר חשב כיצד לקדם את המפעל.  הם נפגשו עם אדריכלים מובילים בארץ והציעו להם שילוב פסיפסים בפרויקטים. אמני הפסיפס החלו להתמחות ברפליקות (העתקים) של פסיפסים מבתי כנסת עתיקים שנמצאו בחפירות בארץ ישראל,משם המשיכו ליצור פסיפסים נוספים. יום אחד, נכנס פרופסור מירושלים ורכש את אחת הרפליקות. אז עובדי המפעל הרגישו שהם בדרך הנכונה ומשם המשיכו לרפליקות נוספות. 

 מייסדי אילון מוזאיקה- דוידזון, מוציק וקלמן עובדים על פסיפס גלגל המזלות

במהלך שנות ה60 , ציון בעדש- גבאי בית הכנסת ׳אור תורה׳ בעכו, גילה את מיומנות אמני אילון מוזאיקה, והחל בפרויקט לעיטור בית הכנסת שנמשך עד היום,  כחלק מתכנית רבת שנים שרקם על מנת לשחזר את בית הכנסת בעיר ילדותו בטוניס. 
מאז, החלו למפעל לקבל הזמנות לעבודות מגוונות ומעניינות. העובדים התמקצעו, שיטות העבודה השתכללו. בקיבוץ הוקם אולם תצוגה מרהיב ויפה, אשר מטיילים מהארץ ומהעולם הגיעו אליו על מנת להתרשם מהעבודות הייחודיות. כך החל המפעל לפרוש כנפיים ושמו יצא למרחוק.


יצחק נבון בביקור במפעל

בסוף שנות ה60 פנו בבקשה ליצור פסיפס באולם המרכזי בבית הנשיא, הפרויקט היה ייחודי ומרגש, ורבים מעובדי המפעל נרתמו לעשיה של פסיפס ענק זה המעטר עד היום את רצפת האולם המרכזי בבית הנשיא. 
המפעל הוזמן ליצור את רצפת הפסיפס במשכן  נשיאי ישראל בירושלים, קישט נציגויות דיפלומטיות של ישראל בחו"ל, בתי כנסת ברחבי הארץ והעולם, בתי מלון ובתים פרטיים.
הזמנו את זוהר אופיר לספר לנו זיכרונות משנותיו הראשונות בקיבוץ ובמפעל. זוהר הגיע לקיבוץ אילון בשנת 1971 בעקבות אשתו, והיה מנהל ייצור במפעל. הוא מספר שמאז שהוא זוכר את עצמו, היתה לו משיכה לאומנות וליצירה. זוהר עבד במפעל מאז 1978, ומזה שנים רבות הוא מדריך טיולים בעקבות פסיפסים עתיקים. 


״אני זוכר שמהנדס איטלקי  הזמין פסיפס מאיטליה  ל כנסיה המעוצבת בצורת מתומן לזכר שמונת פסוקי "אשרי" הפותחים את הדרשה שנשא ישו  בפני מאמיניו - ומכאן שם הכנסייה ׳הר האושר׳.  כשנציגי הכנסייה הגיעו, הייתה באמתחתם בקשה שדרשה מאיתנו עבודה מדויקת לעין שיעור: הם ביקשו להחליף כתובת פסיפס באיטלקית שהוקדשה למוסליני לכתובת אחרת, ובלי שתורגש ההחלפה על הפסיפס".  
עבדנו קשה מאוד על החלפת הכתובות, אבל העבודה השתלמה: עד היום כשאני מגיע עם קבוצות ושואל את המטיילים האם הם רואים שינוי, או משהו יוצא דופן בפסיפס- הם עונים שלא!

בית נשיאי ישראל

זוהר נזכר באיסוף האבנים ששימשו לעבודות הפסיפס: ״אחת לחצי שנה יצאה משאית עם כמה חברים עליה. היה לנו מסלול ידוע לאיסוף האבנים. בכל איסוף אספנו מלאי גדול על מנת שיספיק לעבודות רבות. כל האבנים שלנו נמצאו בארץ ישראל. אספנו גרניט מהרי אילת,  אבנים חומות ומיוחדות ממצפה רמון, אבן ירוקה מתמנע, בזלת שחורה מהגולן. אלה היו ימים מיוחדים מאוד״.

מאז ועד היום אבנים רבות נוסרו, עוצבו והודבקו במפעל ויוצרו בו עבודות שמפארות בתי כנסת רבים בארץ והעולם, פסיפס במשכן הכנסת, מלון הרודס באילת ,מלון החוף בחיפה, בית הנשיא,  גני יהושע בתל אביב ובתים פרטיים רבים.




באתר שלנו תוכלו לקרוא בהרחבה אודותינו, אודות החומרים בהם אנו משתמשים, ולראות תמונות נוספות מהעבודות המיוצרות במפעל.

תגובה 1: