יום שני, 20 ביולי 2015

פסיפסים- אז והיום


האמנות של יצירת פסיפסים ושיבוץ אבני פסיפס, מוכרת לנו כבר מאות שנים. הרבה מאד יצירות אמנות יהודיות קשורות בפסיפסים, וניתן לראותםם בבתי כנסת עתיקים, במוסדות יהודיים ובמקומות רבים נוספים שנשתמרו עד היום. גם כיום, מדובר באמנות שלא נס ליחה, ומבנים ציבוריים רבים מתהדרים בפסיפסים אמנותיים, לרוב באווירה יהודית ייחודית, אשר שואבת השראה מן המקורות היהודיים שלנו.


שיבוץ אבני פסיפס – בעבר

בעבר, יצירות האמנות של הפסיפס שמשו כחלק מן הבניה האמנותית. לא נדיר היה למצוא רצפות פסיפס, קירות שלמים משובצים בפסיפס ועוד. למעשה, יצירות פסיפס היו כרוכות בעבודה רבה מאד, שארכה לעיתים קרובות שבועות ארוכים. 
האמן אשר יצר את הפסיפסים היה מתכנן את התמונה שתופיע בפסיפס. על פי התמונה המתוכננת, יצרו וסיתתו אבני פסיפס קטנות בצבעים המתאימים ובגודל המתאים. את האבנים הללו שיבצו על גבי תשתית של אבנים ועפר מהודק, שעליו שפכו טיט לח – ליצירה של רצפת פסיפס. 
בהמשך החלו ליצור גם פסיפסים על יריעות בד, כאשר התמונה צוירה על הבד, ואבני הפסיפס הודבקו עליה בעזרת שרף או דבק מיוחד.


 פסיפס מתוך בית הכנסת העתיק בבית אלפא

פסיפס מתוך בית הכנסת העתיק בעזה 

 פסיפס מתוך בית הכנסת העתיק בציפורי

כתובת מתוך פסיפס שנמצא בבית הכנסת בישוב רחוב




פסיפסים בימינו

כיום, התפתחו שיטות מתקדמות רבות ליצירה של פסיפסים. השיטות השונות מאפשרות יצירה של מגוון דוגמאות מרהיבות, שילובים של סוגים שונים של אבני פסיפס, ויצירה של תמונות, אריחים, קירות ורצפות העשויים מאבני פסיפס ייחודיות. הטכניקות השונות המתפתחות מעת לעת מהוות בסיס איתן ליצירה של פסיפסים יפהפיים ומעוררי השראה, אשר משתלבים היטב בכל מבנה, מוסד ובית.









באתר שלנו תוכלו לראות עוד פסיפסים רבים מהעבר, שחזורים, והשלמות של פסיפסים עתיקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה